armonizarea clopotuluiPentru un clopot, frumusetea estetica, timbrul, puterea, dar mai ales armonia sunetelor, depind in mod fundamental de profilul sau. Clopotele Grassmayr sunt adevarate instrumente muzicale, prin structura lor complexa generand mai multe tonalitati (la clopotele mari pana la 50 de http://www.clopote.eu/foto/armonizare.jpgtonalitati diferite). Sunetul generat prin lovirea unui clopot Grassmayr se compune in principal din Fundamentala, Octava inferioara, Qvinta, Terta si Octava superioara, toate realizate cu o precizie de saisprezecime de semiton. Nu se poate vorbi de o armonizare a clopotelor unei biserici (armonizare exterioara), decat in cazul in care armonia sunetelor fiecarui clopot in parte este apropiata de perfectiune (armonizarea interioara a clopotului).

Un clopot Grassmayr este un adevarat “Stradivarius”

 

Un clopot care nu are armonici este rece, indepartat de sufletul omului. De aceea turnarea unui clopot nu se poate face la intamplare, respectandu-se doar profilul exterior. Din desen se observa ca prin controlul strict al grosimii peretilor unui clopot, de la coroana pana la baza, atunci cand limba atinge punctul de lovire, fundamentala si armonicile sunt generate in zonelein care au fost ele figurate, cu o mare precizie (dupa diapazon), conform unei alte norme europene in domeniu, norma Limbourg. Fara respectarea acestor norme, nu se poate obtine, poate cel mai important succes si anume armonizarea sunetelor mai multor clopote in turnul aceleasi biserici. Din acest motiv in multe cazuri, clopotele fiind turnate la intamplare, nerespectand nici cele mai elementare normative, chiar daca in mod separat putem fi oarecum multumiti de sunetul fiecaruia luat in parte, sunt sanse foarte mici, cand vor fi trase impreuna, ca sunetele lor sa se armonizeze, lucru ce va fi observat si va deranja persoanele cu ureche muzicala.

Avand in vedera ca nu toti oamenii au aceeasi perceptie auditiva, pentru a nu lasa loc de interpretari si discutii, astazi se pot folosi programe specializate de analiza sonora. Pe un computer dotat cu microfon putem inregistra si vedea sunetele scoase de fiecare clopot in parte si anume daca sunetele sunt pure, sunt la locul lor in frecventa atat fundamentala cat si armonicile si daca nu apar si alte sunete pe diferite frecvente parazite datorate impuritatilor, ce pot da efectul de clopot dogit. De aici rezulta ca in vremurile noastre clopotele nu se mai aleg la intamplare dupa nr. de kg. ci pot fi alese dupa note muzicale, ele fiind turnate din semiton in semiton cu o precizie de o saisprezecime de semiton. Alegerea armoniei clopotelor unei biserici poate fi facuta intr-o gama minora, majora sau naturala dupa dorinta, lucru de neconceput pana ieri.