0744 817012

0745 070777​

Tehnici de actionare

Referințe

Actionarea clopotelor Grassmayr se poate face prin metoda traditionala dar si cu noile tehnici de actionare aparute în ultimii ani.

Se pot utiliza:

  • Dispozitive de bataie clopote, electrice si electronice.
  • Sisteme pilotate GPS pentru actionare clopote.
  • Sistem de actionare cu motor-lant-roata volanta centrata pe jug.
  • Sistem de actionare cu motor liniar.
  • Dispozitive bataie clopote cu ciocanele electromagnetice.
  • Sistem pornire clopot GSM cu ajutorul telefonului mobil.
  • Dispozitive speciale de bataie clopote mici, pentru capele.
  • Accesorii pentru actionarea manuala a clopotelor.
  • Suport si jug pentru sustinerea clopotului:
    – din lemn
    – din metal
  • Structura-suport pentru sistemul electric de actionare a clopotului:
    – din lemn
    – din metal
  • Sisteme de batai clopote pentru ora fixa si sfert de ora.
  • Sisteme de decuplare a clopotelor pe timpul noptii.

O turnatorie de clopote care se respecta, nu poate sa-si permita sa furnizeze unul sau mai multe clopote ca atare, fara sa poata sa asigure la cerere toata tehnica de actionare necesara turnului de biserica si anume: actionarea electrica a clopotelor, a carilonului (instrument muzical asemanator pianului, dar la care ciocanelele in loc sa loveasca corzile acordate, lovesc clopotele acordate foarte precis) sau a ceasurilor de turn.
La ora actuala functionarea acestor 3 elemente este supravegheata de un calculator de proces pilotat GPS pentru a da o precizie atomica a ceasului si a programarii actionarii clopotelor.
La actionarea unui clopot trebuie neaparat tinut seama de un element foarte important, ce nu poate fi influentat fara riscuri de distrugere a vreunei componente din sistem si anume perioada libera de oscilatie a ansamblului clopot-limba-jug care impreuna formeaza un pendul, care dupa cum se cunoaste din fizica, are perioada lui libera de oscilatie. Din alt punct de vedere, numai respectand perioada libera de oscilatie a clopotului se poate obtine un sunet de calitate. Daca limba unui clopot este bine aleasa, ea va forma un pendul invers fata de clopot si va lovi clopotul nici prea tare nici prea usor, doar atat cat este necesar pentru a scoate un sunet de maxima calitate. Limba poate fi facuta dintr-un fier moale si este de dorit ca sistemul de agatare sa fie putin mai evoluat, decat simpla prindere cu o curea de piele, adica sa fie prinsa pe o bucsa de teflon ce se rasuceste pe un ax, fapt ce ii va permite sa loveasca clopotul doar in 2 puncte, exact pe diagonala. In acest fel se va obtine bataia de metronom a limbii clopotului. In cazul limbii legate cu o curea in care aceasta poate lovi oriunde pe circumferinta clopotului, miscarile limbii vor fi pe traiectorii cand mai scurte, cand mai lungi, dand acel sentiment de oarecare nesiguranta.
Se recomanda schimbarea limbii la 30-50 de ani, in functie de timpul de utilizare, deoarece materialul moale din care este confectionata bila, devine dur si poate duce la spargerea clopotului.

Pentru adaugarea unui plus la calitatea sunetului, va trebui sa ne referim si la jugul clopotului. Acesta va trebui sa fie drept sau de forma literei Ω. Ideal pentru sunetul clopotului, pentu obtinerea unei perioade mari la un clopot mare, este jugul drept, dar care necesita un spatiu de miscare a clopotului in interiorul turnului, egal cu cu de doua ori si jumatate diametrul clopotului. Jugul sub forma literei Ω este un compromis care sacrifica frecventa loviturilor limbii pe clopot (o frecventa mai mare sugerand in fapt un clopot mai mic), in favoarea atat a spatiului de miscare necesar clopotului (egal cu doar de doua ori diametrul clopotului) cat si usurintei de actionare in cazul actionarii manuale (cu sfoara).
Sistemul de actionare electric al clopotelor, cel mai performant la ora actuala, are 3 viteze pentru mersul inainte, a treia fiind cea de mars si una de franare. Se pot regla foarte multi parametri in toate cele 3 viteze (timp de actionare a motoarelor, unitati de forta la motor, informatii de la motoare despre pozitia clopotelor in fiecare moment, etc), astfel incat limba doar sa “pupe” clopotul si nu sa-l izbeasca cu putere, sa bata egal in ambele parti inca din viteza intai, fapt ce nu poate conduce decat la un nou plus in obtinerea unui sunet apropiat de perfectiune.